SRVL-57

Strip revija Večernjeg lista br. 57, svibanj 2018

Lady S., Berlin 1936: Dossier E.L.V.I.S., Tajanstveni Ofir, Tex i Mex, Peanuts, Tatica

Lady S.: Jedna sekunda vječnosti (1)
Scenarij: Jean Van Hamme · Crtež i kolor: Philippe Aymond

U prvome dijelu nove priče Shania će biti prisiljena raditi za novoga poslodavca


Berlin 1936: Dossier E.L.V.I.S. (2)
Autor: Milan Trenc

Dovršetak legende o tome kako (ni)je nastao rock’n’roll.


Lisko i Lasko: Tajanstveni Ofir
Scenarij: Zvonimir Furtinger · Crtež: Julio Radilović Jules

1955. godine Jules se okušao u  crtanju popularnih Fixa i Foxa njemačkog izdavača Kauke..


TEX I MEX: Povratak lovaca na skalpove (1)
Scenarij: Peter Wiechmann· Crtež: Juan Sarompas

Dvojica desperadosa u potrazi za lakom zaradom ponovo će se susresti sa starim poznanicima.


TATICA
Autor: Nob

Pročitajte poučan savjet kako biti uspješan student.


PEANUTS
Autor: Charles Schulz

Charkie protiv Stabla Zmajojeda.


JE LI STRIP SMRTNO BOLESTAN…?!

Što u uvodniku Strip revije reći onome koji samo čita stripove? O podrijetlu, o prošlosti, o trenutnom stanju, o budućnosti, o impresijama, o preferencijama… Duboko vjerujem da se ‘striperima’ ne može reći ništa osobito pametno. Mislim da ni ne treba puno govoriti o stripu. Treba samo ponuditi obilje kvalitetnih stripova i oni moraju sami postići ono što niti najbolja promidžba neće polučiti.

Srećom hrvatska scena ima dosta nakladnika koji na tržište šalju reprezentativnu količinu svih oblika i vrsti stripova: dječjih, klasičnih, nove svjetske produkcije, masovno popularnih nepretencioznih djela, avangarde i undergrounda, fanzina, vlastitih izdanja i štošta drugog. Gotovo da i najprobirljiviji ljubitelji stripa mogu naći nešto za sebe. Ali, za tako obilnu proizvodnju stripova nisam siguran da je naše tržište dovoljno veliko da nakladničke poduhvate učini profitabilnim. Otežavajuća je okolnost i naš poznati jal, „zašto baš on“, zbog kojeg sudionici na tržištu djeluju nezavisno jedni od drugih.

Na rubu te nakladničko-novčane drame statira i njezin nakazni proizvod, tzv. plaćena kritika. Taj servilni statist u stripu, često veoma umješan u svojem obrtu, prodaje svoje misli za sitne novce, opkoljen zaštitnicima iz nakladničkih kuća. On veliča svog investitora, žareći i paleći po nemoćnicima kojima je jedina snaga u djelima, svagda s jednim okom prema gazdi, a s drugim prema njegovom novčaniku. Niti jedna umjetnost i nijedno razdoblje nije bez tih slugu u kostimima kritičara, koji mlate oko sebe citatima svojih skrivenih zaštitnika (uzora), svjesni da ih je moguće zamijetiti samo onda ako neprestano viču s rampe.

Što je najgore, danas su se internetski portali napunili rezidualnim lumpen-proleterijatom, koji mrzi nečiji uspjeh, ovisnim o Gazdi, koji čoporativno nasrnu na svakoga tko bilo što u vezi s njim kritizira… Imaju oni internetski stroj za blaćenje, gdje te izvrgnu napadima od kojih se ne možeš obraniti, poput invazije skakavaca. Srećom, pojedinačno nisu opasni.
Istina, osim forumske i tek sporadične novinske kritike, mi kritike gotovo i nemamo: ili prijatelji pišu o prijateljima, ili akademski ambiciozni duhovi idu koje stoljeće unatrag da bi se otamo vratili samo s kakvim esejom ili mudroslovnim tekstom.

Gdje je tu Strip revija Večernjeg lista? Zarobljena je u limbu relativnog tržišnog uspjeha koji tjera izdavače u potjeru za himerom profitabilnosti s krinkom stripovske strasti.

Strip u Hrvatskoj nije bolestan, dapače, vrlo je živahan, ali će se razvijati samo ako bude centra stripa (galerija, muzej, dom, kuća…), kako ministrici kulture reče Didier Pasamonik tijekom Zagreb Comic Cona.

No, to je cilj zbog kojeg treba ujediniti energiju.

Čitajte nas, pišite nam, posjetite na www.stripforum.hr i Facebooku.

Mladen Novaković

Podijelite ovo: