zabavnik

Režimsko “ne” Zabavniku

Bombarderi Luftwaffe koji su u sunčano nedjeljno jutro 6. travnja 1941. u nekoliko valova bombardirali Beograd prenijeli su Drugi svjetski rat na prostore Kraljevine Jugoslavije. I dok su motorizirane divizije osovinskih sila s nekoliko strana prelazile državne granice i narednih dana lomile uglavnom beznačajan otpor kraljevske vojske, čitaoci dnevnih novina ni u toj kaotičnoj i zabrinjavajućoj situaciji nisu ostali bez uobičajenih sadržaja – primjerice bez stripa.

Crtane romane iz agencijskog uvoza pratili su radovi domaćih autora. Zagrebački list dočekao je rat s nastavkom “Jahača rumene kadulje”, adaptacijom poznatog vestern romana Zanea Greya koju je crtao Walter Neugebauer, dok su Novosti nastavile Fuis-Maurovićev pomorsko-pustolovni strip “Mrtvačka trojka”.

Dakako, spomenuti stripovi ostali su nezavršeni, budući da su u raspadu države koji je ubrzo uslijedio spomenuti listovi prestali izlaziti, kao i ostala novinska izdanja. U novonastalim prilikama gubile su se mnoge vrijednosti mirnodopskog života. Već u prvim tjednima nakon preokreta, kako su građani kolokvijalno nazivali okončanje travanjskog rata i uspostavu Nezavisne Države Hrvatske, pokazalo se da u nametnutom totalitarističkom sustavu ustaška vlast preuzima nadzor nad svim sferama javnog života, što uključuje ograničenje pa i “čišćenje” svega što ne odgovara duhu “novog poretka”.

Stoga je i situacija s mnogućim oživljavanjem domaćeg stripa i stripovskog izdavaštva neko vrijeme bile nejasna i neizvjesna. Prva konkretna inicijativa za pokretanje nekog strip izdanja potekla je u krugu Waltera Neugebauera i njegovih suradnika iz bivšeg Vandrokaša. Izrađen je projekt Zabavnika, tjednika u novinskom formatu koji bi se s prvim brojem pojavio u rujnu 1941.

Računalo se da će izdavači ishoditi dozvolu Glavnog ravnateljstva za promidžbu, no prethodno je trebalo osigurati sredstva za tiskanje prvih brojeva lista. U projekt se uključio poznati novinar Viktor Anton Duišin, dojučerašnji ravnatelj i glavni urednik Zagrebačkog lista, spreman pronaći početni kapital za izlaženje Zabavnika. U tu svrhu osnovan je izdavački konzorcij “Zabavnik”, s Walterom Neugebauerom i Duišinom kao ravnopravnim pratnerima (dijelovi ugovora citirani na susjednoj stranici).

U tiskari Merkantile, jednom od manjih zagrebačkih grafičkih pogona, u ograničenom broju primjeraka otisnut je ogledni broj Zabavnika koji je sa suradnicima pripremio Walter Neugebeuer (potpisan kao glavni i odgovorni urednik). Osam stranica novinskog formata tiskanih u jednobojnoj tehnici ispunjeno je stripom i raznolikim tekstovima (po recepturi isprobanoj u Vandrokašu). Uz znanstveno-popularnu reportažu iz prahistorije (“Posljednji mamut”) i prvi nastavak pustolovnog romana o doživljajima dvojice dječaka (“Pirogom po Južnom moru”), u tekstovnom dijelu još su se našle zanimljivosti s raznih područja, obavezna križaljka i nekoliko šala.

Nastaša mudruje, s posljednje stranice "nultog" pokusnog broja Zabavnika (druga verzija)

Osam stripova različitih žanrova raspoređeno je na ukupno četiri i pol stranice lista. Na naslovnici se našao prvi nastavak crtanog rmana “Hrvoje Vukčić Hrvatinić”, o jednom od značajnijih likova naše srednjovjekovne povijesti, koji je Walter Neugebauer crtao po scenariju Stanka Radovanovića Žrnovačkog. Pod rukom istog crtača nastala su još četiri stripa. “Tajna jezera Čad”, strip pustolovnog žanra, prvim je nastavkom najavio priču o skupini znanstvenika i pustolova koji kreću u potragu za legendarnom Atlantidom. Pod naslovom “Nasredin mudruje” obrađena je jedna od brojnih šaljivih pričica iz narodne baštine, dok je strip “Prvi među zadnjima”, namijenjen najmlađima, vedrinom i šarmom mogao privući i odrasle. Priču o zečevima koji se marljivo pripremaju za natjecanja na životinjskoj olimpijadi i neposlušnom Strižiću koji jedini odbija trenirati, crtanu u disneyjevskoj maniri, pratio je tekst u stihovima crtačeva brata Norberta (Nobike).

Na istoj trećoj stranici (“udarnoj”) našao se strip “Šic-Mic”, zanimljiv kao poseban slučaj u Neugebauerovoj praksi: naime, crtač je preuzeo figuru Smokey Stowera, poznatog junaka američkog šaljivog stripa, a slijedio je i stilizaciju njegova autora Billyja Holmana te način stvaranja luckastih gegova[1].

Slijedila su dva stripa strane proizvodnje. Šaljiva verzija Defoeova Robinsona i adaptacija poznate Andersenove bajke “Divlji labudovi” (koju je stihovima popratio Norbert Neugebauer) još su pred rat posredstvom jedne danske novinske agencije prispjele u uredništvo Zagrebačkog lista. Budući da su ostale neobjavljene, prenesene su u Zabavnik (zajedno s nekoliko šala bez riječi, u tri sličice). Predočivši probni broj Zabavnika, uredništvo je u Odsjeku za tisak Glavnog ravnateljstva za promidžbu zatražilo dozvolu za izdavanje lista – no molba je odbijena. Iz razgovora s odgovornim službenicima dalo se razabrati da je novoj vlasti nepoćudna sama forma stripa, kao nešto što ne odgovara čistoći hrvatske kulture (što se posebno odnosilo na strip pustolovnog žanra). Neraspoloženje prema izdanju povećano je i zbog njegova posve apolitičnog sadržaja, kao i činjenicom da je riječ o privatnom izdavačkom pothvatu.

Odlučivši se za ustupak vlastima, uredništvo je pripremilo novu varijantu lista, unijevši nekoliko promjena. Stripove “Tajna jezera Čad” i “Nasredin mudruje”, koji su u prvoj verziji objavljeni na posljednjoj stranici, zamijenili su stripovi “Ustaša radi” i “Nastaša mudruje”, oba s temom ilegalne
ustaške borbe protiv režima kraljevske Jugoslavije. Nacrtao ih je Neugebauer (pretpostavka da je scenarije napisao Duišin nije potvrđena). Politički ustupak vlastima ipak se pokazao nedovoljnim: ni preuređeni Zabavnik (eksperimentalno tiskan plavom bojom) nije dobio dozvolu za izlaženje!


[1] Šaljivi strip “Šic-Mic”, s figurom Smokey Stowera preimenovanog u Florijana, postat će jednim od aduta kasnijeg vrlo uspješnog Neugebauerova Zabavnika (1943 – 1945).

Rudi Aljinović
prvi put objavljeno u 6. broju Strip revije, travanj 2011.

Podijelite ovo: