Balkanska novogodišnja rapsodija, Priča o kacigi, Vukovar – Haš, Savjest, Vatreno pranje, Mudraci, Prva crta, Amberg. Četvorica i Zvijer
Dragi čitatelji!
Zagrebačka Udruga prijatelja stripa – STRIPFORUM uz nazočnost predsjednika Republike Hrvatske prof. dr. Ive Josipovića i načelnika Glavnog stožera general-bojnika Drage Lovrića, promovirala je za Dan državnosti svoj dugo pripremani projekt ”Domovinski rat u stripu” koji je u tvrdo ukoričenom albumu već pobudio zanimanje mnogih čitatatelja.
Domovinski rat jedno je od najsjajnijih razdoblja hrvatske povijesti, posebice vojne povijesti, jer je upravo zahvaljujući svojim vojnicima i uspješno izvedenim vojnim operacijama Hrvatska izborila međunarodno priznanje i oslobodila okupirani teritorij. Sjetimo se 1991. i zaustavljanja srpske agresije u ondašnjim složenim vojnim i političkim uvjetima. Ili sjajnih oslobodilačkih operacija Hrvatske vojske i policije 1995. – Bljeska i Oluje, te niza akcija koje su prethodile Oluji. Ali i onih nakon nje. Ne zaboravljamo da su hrvatske snage, zajedno s postrojbama Armije BiH, sudjelovale u oslobađanju teritorija BiH od srpske okupacije, što je međunarodnoj zajednici omogućilo da Daytonskim sporazumom u studenom 1995. uspostavi mir u BiH. Domovinski rat unatoč svom povijesnom značaju za Hrvatsku, iako smo sredina koja je gotovo opsjednuta svojom poviješću, još uvijek nije našao primjeren prikaz u stripu. Naša Strip revija i brojna druga izdanja pokazuju kako je strip još uvijek vrlo popularan medij, a to razdoblje obiluje događajima koji mogu inspirirati strip stvaralaštvo. Ipak, nemamo gotovo nikakav stripovski kapital u Domovinskom ratu. Jedan od razloga svakako je i činjenica da nije bilo ni poticaja autorima za rad na takvim stripovima.
Tijekom rata najviše stripova, ne uvijek na temu Domovinskog rata, objavio je Dubravko Mataković. Manji broj kratkih, zanatski korektnih stripova objavljeno je u tada novopokrenutom Plavom zabavniku, jednom od izdanja kuće Vjesnik, na inicijativu Hrvoja Hitreca s glavnim urednikom Radovanom Devlićem. Od prvog do posljednjeg broja Plavog zabavnika, Devlić se osim uredničkog posla prihvatio i ilustriranja tekstova, a objavio je i svoj strip na četiri stranice ”Priča o kacigi”. Ova kratka priča, reprizirana je nekoliko puta, jer se smatra i jednim od najboljih stripova ove tematike, pa je pronašla svoje mjesto i u spomenutom albumu. U Plavom zabavniku izašlo je nekoliko kratkih stripova mladih autora. Na žalost, list se ubrzo ugasio i produkcija ovog žanra stripa je praktički prestala. U to vrijeme izašla je i epizoda stripa ”Super Hrvoje”, autora Siniše Ercegovca i Nikole Listeša. Strip je zamišljen kao hibrid marvelovskih super-junaka i ratom potaknutog domoljublja. Očito, egzotičnost zamisli i naivna izvedba nisu polučili uspjeh, pa je i ovaj pokušaj bio kratka vijeka.
Poslije tog početka devedesetih godina prošlog stoljeća, bilo je gotovo nemoguće pronaći ijedan strip s temom iz Domovinskog rata. Iznimka je ”Ovčara – krik u noći”, dramatično ostvarenje Danijela Rehaka i Nenada Barinića, obojice sudionika ratnih zbivanja. Riječ je, zapravo, o grafičkom projektu o stradanju Vukovara s elementima stripovske naracije i tehnike, a ne o klasičnom stripu. Možemo dodati još i strip ”Papak” Frane Petruše objavljen i u albumu. I to je sve. Ne baš puno s obzirom na nedvojbeni potencijal tematike.
Velike teme Domovinskog rata nisu imale zagovornike ni u državnim tijelima, niti su veliki nakladnici vjerovali u prikladnost ili primjerenost tih tema stripovskoj formi. Kažu, nitko stripove s takvim sadržajem nije ni nudio. Moguće su i sami autori bježali od teme. Zasigurno, nitko ih nije ni poticao. Dakle, prevladao je stvaralački i nakladnički oprez, pojačan strepnjom hoće li se događaji iz Domovinskog rata prikazati na prikladan način bez da budu shvaćeni kao pretjerivanje ili upravo suprotno, blijeda sjena herojskog vremena. Teško je suočiti se sa živim ljudima, njihovim pričama i sjećanjima, žrtvama, hrabrošću ljudi, odricanju i požrtvovnosti, razočarenju i oduševljenju, kopati po dokumentaciji, istraživati, uobličiti poznate događaje i sudbine u likovno-narativne poruke ili jednostavno, na zanimljiv i zabavan način ispričati priču, kako je primjereno dobrom stripu.
Zbog malog broja stripova o Domovinskom ratu odlučili smo oglasiti javni poziv za nove radove na tu temu. Željeli smo ovaj žanr otvoriti i autorima i čitateljima i pokazati je li moguće Domovinski rat prikazati u svoj njegovoj kompleksnosti. Vjerovali smo da strip autorima samo treba dati priliku i poticaj da svoj kreativni potencijal okušaju na temi naše borbe za slobodu. Pozvali smo na suradnju scenariste i crtače stripa da prikažu događaja na temu Domovinskog rata. Pri tome nismo mislili samo na vojne akcije i političke događaje, već i na likovne opise sudbina pojedinaca i skupina. Jer, iako su branitelji najzaslužniji za njezinu obranu, tijekom Domovinskoga rata Hrvatska se nije branila samo oružjem. Podsjećamo na mirovne inicijative majki, bedeme ljubavi, konvoje slobode, razne apele i pisma. A s obzirom na obrambeni i oslobodilački karakter Domovinskoga rata mišljenja smo kako je to razdoblje zasigurno bogato vrelo inspiracije za strip stvaralaštvo koje može doprinijeti da istina o njegovim herojima i žrtvama bude prikazana na prikladan način. Zanimala nas je i usporedba novih radova sa stripovima koji su se pojavili u vrijeme dok se Domovinski rat vodio i borba za slobodu zahuktavala ili dosezala vrhunac. Odaziv je bio velik, oko 60 radova. Većina ih nije zadovoljila kvalitetom. Ipak, pristiglo je i uvršteno dovoljno solidnih radova pa smo objavili album koji će dostojno predstaviti dane na koje smo svi ponosni. Dovoljno za početak.
Zajedno sa novim stripovima, objavili smo i izbor stripova nastalih u devedesetima. Većina ih do tada nije bila reprizirana, a kvalitetom zaslužuje uvrštenje u knjigu. Na taj način i uz izvrsnu naslovnicu naše legende stripa Julesa Radilovića, imamo knjigu koja će, nadamo se, osloboditi dosad zapretene kreativne potencijale naših autora na ovu temu.
U ovom posebnom izvanrednom broju Strip revije Večernjeg lista objavljujemo dio stripova iz albuma ”Domovinski rat u stripu” koji će nas podsjetiti na važne događaje iz tog razdoblja, a braniteljima izraziti priznanje, poštovanje i zahvalnost. S druge strane ovo posebno izdanje povodom Dana domovinske zahvalnosti i Dana branitelja je prilog popularizaciji ovog značajnog dijela naše suvremene povijesti i oživljavanje jednog stripovskog žanra koji je dosad bio zanemarivan, a može biti lijepi slikovni doprinos čuvanju našeg nacionalnog identiteta.
Mladen Novaković