Pjesnik traži zmaja, Zlatni kukac, Izgubljeni izvori, Jack Jackson i Bimbo Bambus, Oliver, Tupko, Skitnja, Tatica, Peanuts
Stripovi – umjetnička djela
Do kraja 1970-ih, samo malobrojni strastveni ljubitelji stripa potraživali su originale stripova. Oni koji su do tada dobili pasicu, tablu ili crtež originala stripa, danas su u posjedu umjetnine koja vrijedi stotine, tisuće ili više tisuća eura. Redakcije i sami autori su vjernim poklonicima rado slali svoja djela i crteže s posvetama, jer čak ni njima ti radovi nisu imali značajnu financijsku vrijednost. Nažalost, puno je vrijednih strip originala zauvijek izgubljeno zbog takovog nemara, jer su nakon objave stripa bili smetnja i zauzimali prostor u redakcijama, ateljeima i domovima autora. Za primjer možemo uzeti Maurovićeva djela. Velika većina njegovih originala ilustracija i stripova je izgubljena još za njegova života. Priznajmo da ima i pozitivnih primjera – sačuvan je gotovo cijeli strip opus Waltera Neugebauera i Julesa Radilovića.
Pojam original stripa u ovom tekstu odnosi se isključivo na crtež ili homogenu grupu crteža koje je izradio crtač s namjerom reproduciranja putem tiska u novinama, reviji ili albumu, a ne i na druga, metafizička značenja „originalnosti“. Pojam se koristi i u komercijalne svrhe, npr. u odjeljku „Originalne strip umjetnine“ (Original Comic Art) na eBay.com ili Heritage Auctions (comics.ha.com).
Tradicionalni povjesničari umjetnosti i publicisti sve donedavno (a oni malo sporiji još i danas) odricali su originalnom strip crtežu vrijednost dogotovljene umjetnine per se, već su mu pridavali značenje pukog sredstva u kreativnom procesu koji završava tiskom. Naravno, niži umjetnički status popularne strip kulture odigrao je značajnu ulogu u ovakvoj precepciji i trendu.
Stvari su se promijenile kada je 1986. slavni redatelj Steven Spielberg na aukciji kupio naslovnicu popularnog satiričkog časopisa Mad No.1 koju je nacrtao Harvey Kurtzman, za tada ogromnu svotu od 15.000 $.
Ljubitelje visokoestetizirane elitističke umjetnosti, javnost i medije ništa ne može toliko impresionirati kao visoke cijene koje postiže umjetnički uradak.
Strip umjetnine, posebno priznatih likovnih velikana, danas doživljavaju ogroman rast u financijskoj vrijednosti i postaju prestižne investicije na dinamičnom tržištu umjetnina. Nedavno su crteži Franka Millera, Roberta Crumba, Franka Frazette i Todda McFarlanea dosegnule sedmeroznamenkaste brojke u dolarima. U Europi tabla ili crtež Hergéovog Tintina ne može se kupiti za manje od 1.000.000 €. Slijedi Uderzov Asterix i Giraudov Blueberry sa šesteroznamenkastim iznosima eura. Trend je dramatično uzlazan.
Rast cijena nije reda veličine koje se postižu za djela Vincenta van Gogha, Picassove ili Koonsove brojke, ali su dovoljno visoke da se vrhunska strip djela izdignu iz hobističkog geta koji je dugo bio prezren od elitističkog establišmenta lijepih umjetnosti. Budimo iskreni, ovakvi financijski atributi strip djelima otvorili su vrata ne samo prestižnih aukcijskih kuća (Sotheby’s, Christie’s, Heritage Auctions), već i slavnih muzeja i galerija, u kojima se gotovo redovito održavaju retrospektive autora, skupne izložbe strip originala, kao i velikom zanimanju za povijest i estetiku stripa.
Čitajte nas i dalje,
Mladen Novaković
PJESNIK TRAŽI ZMAJA
Stihovi: Ozren Harlović · Crtež: Hrvoje Ružić
ZLATNI KUKAC
Prema pripovjetci E- A. Poea · Crtež: Alfonso Font
OLIVER: Time-Out
Scenarij: Rudi Aljinović · Crtež: Julio Radilović – Jules
TUPKO U 21. STOLJEĆU
Autor: Nedeljko Dragić
IZGUBLJENI IZVORI, 3. dio
Autor romana: José Antonio Cortina · Adaptacija: Alfredo Álamo · Crtež: Juan Bobillo
SKITNJA
Autor: Darko Macan
TATICA: Obiteljske tajne
Autor: Nob
JACK JACKSON I BIMBO BAMBUS: Neprijatna zabuna
Autor: Walter Neugebauer
PEANUTS
Autor: Charles Schulz
Čitajte nas, pišite nam, posjetite na www.stripforum.hr i Facebooku.