SRVL-129

Strip revija Večernjeg lista br. 129, svibanj 2024

Baća izviđač, Ratovi, Ork Saga, Sergej, Jack Jackson i Bimbo Bambus, Tupko, Heki, Peanuts

Genijalnost u stripu

Jedan od razloga zašto je strip postao jednakovrijedan bilo čemu likovno drugom je u činjenici da je to možda najzahtjevnija forma likovnog stvaranja. Kreativni poticaj za autora potreban za jednu sliku, crtež, slikovnicu, karikaturu, kip, reljef ili štogod slično, potrebno je u stripu multiplicirati stotinu puta radi pobude znatiželje, osjećaja i intelektualnog duha kod čitatelja/gledatelja koji će im donijeti umjetnički užitak.

Mnoštvo je autora, publicista, povjesničara umjetnosti, kustosa, esejista, i drugih aktera doprinjelo takvom današnjem statusu stripa. Nečiji doprinos je veći, nekih je manji, a bilo je i onih koji su u dobroj ili lošoj namjeri čak i kompromitirali umjetničke potencijale stripa. Nijedna umjetnost i ni jedno razdoblje nije bez tih slugu u kostimima „znalaca“, koji mlate oko sebe citatima svojih nedostižnih uzora, svjesni da ih je moguće zamjetiti samo ako učestalo galame s rampe. Istina, mi i nemamo ozbiljne strip kritike ili teorije stripa: ili pismeniji prijatelji pišu hvalospjeve o prijateljima autorima, ili akademski ambiciozni duhovi idu puno desetljeća unatrag da bi se otamo vratili s kakvom diplomom.

Siguran izbor za takvo pretenciozno teorijsko-­publicističko bavljenje stripom je povratak Andriji Mauroviću. I u tom uobičajenom izboru eto nam egzaltacije: Andrija Maurović – genij stripa.

Nitko, ni u kakvoj referenci, za Fostera, Raymonda, Caniffa, Cappa, Kirbyja, Barksa, Girouda, Macherota, Gillona, Crumba, Reisera, Uderza, Hermanna, Tillieuxa, Battagliu, Toppija, Jacovittija, Mustera, Radilovića, Žeželja i mnoge druge proslavljene umjetnike stripa nije napisao da je genij stripa, a mnogi vrhunski kompetentni znalci su o njima pisali.
Što je njegova genijalnost u stripu?

Vratimo se izvoru, najvećem autoritetu, Veri Horvat Pintarić! Niti u jednom tekstu, pretražite ih bar u opsežnim spomenarima i kronikama, nije objavila da je Maurović baš genij stripa, da ostalo ne spominjem. Što su to, pozivajući se na nju, poneki njeni sljedbenici još više otkrili u Maurovićevoj umjetnosti? Kakvim to boljim teorijskim instrumentarijom raspolažu za tako ultimativne ocjene?

Ovim pitanjima ne umanjujemo vrijednost Maurovića, Maurović je naš autentični velikan stripa. Ovo je tekst o bankrotu vrijednosnog sustava pojedinih eksplatatora njegove umjetnosti koji žele stvoriti svoje djelo ravno ili veće od svog idola samo pišući besmislice o njemu ili recikliraju već napisano.

Naravno pojava jalovih teoretičara i samozvanih znalaca samo je simptom općeg nedostatka duha na medijskoj sceni.

Čitajte nas i dalje,
Mladen Novaković


BAĆA IZVIĐAČ: Test sna
Autor: Julio Radilović – Jules

SRVL-129_Baca


RATOVI: Punyayama!
Scenarij: Carlo Lucarelli · Crtež: Giampiero Casertano

SRVL-129_ratovi


ORK SAGA: Lovac na glave, 3. dio
Scenarij: Michael Peinkofer · Crtež: Peter Snejbjerg

SRVL-129_Ork


SERGEJ: A što zapravo pričaju o Sergejevu oku?
Autor: Darko Macan

SRVL-129_Sergej


TUPKO U 21. STOLJEĆU
Autor: Nedeljko Dragić

SRVL-129_Tupko


JACK JACKSON I BIMBO BAMBUS: Jack spasilac
Autor: Walter Neugebauer

SRVL-129_Jack


HEKI: Klopka
Autor: Zoltán Őszi

SRVL-129_heki


PEANUTS
Autor: Charles Schulz

SRVL-129_Peanuts


Čitajte nas, pišite nam, posjetite na www.stripforum.hr i Facebooku.

Podijelite ovo: