Minhenski dnevik, Zlatni idol, Clarke & Kubrick, Romeo Brown, Jack Jackson i Bimbo Bambus, Tatica, Peanuts
Strip kolekcionarstvo nije izopačena strast (2)
„Vi, kolekcionari, u pravilu se aktivno ili defanzivno opravdavate zbog svoje sakupljačke strasti. Kao da je neprimjereno što ste toliko predani jednoj takvoj individualističkoj aktivnosti!“ – poručio mi je poslije uvodnika o kolekcionarstvu u prošlom broju Strip revije prijatelj novinar kojeg jako zanimaju društveni odnosi povezani s osebujnim i ekstravagantnim afinitetima članova društvene zajednice.
Za površnu raspravu ograničimo se na strip!
Od kad je stripa, postoji i strast za stvaranje zbirki stripova. U prošlosti to je bilo potencirano dominacijom stripova u nastavcima kakvi su se pretežito objavljivali do šezdesetih godina prošloga stoljeća. U kućnim arhivima nalazimo brojne „kućne“ strip zbirke pažljivo izrezanih nastavaka novinskih stripova uvezanih zajedno ili zalijepljenih u kakvu bilježnicu tako da bi se objedinila pojedina epizoda ili priča nekog strip junaka. Čuvale su se u uvezima i ondašnja strip izdanja koja se danas nude i kupuju na internetskim dražbama i prodajama. Strip-kolekcionarstvo ima paralelnu povijest sa strip stvaralaštvom i izdavaštvom.
Sakupljanje stripova najvjerojatnije počinje već u dječačkom dobu kad predstavljaju značajnu zabavnu, spoznajnu, pustolovnu i duhovnu vrijednost mladom naraštaju. Poslije mnogi mladi čitatelji napuštaju stripove kao infantilnu ili previše proznu stvar i traže druge sofisticiranije vrijednosti i predmete vrijedne čuvanja i stvaranja kolekcija. No, poneki nastavljaju sakupljati stripove i dalje, nikad ne prestaju i u svojim zrelim godinama sa završenim profesionalnim karijerama imaju vremenom obogaćenu dragocjenu kolekciju stripova. Nema ništa loše u tom fenomenu strip kolekcionarstva.
Slične kolekcije raznih stvari posebno umjetnina (slika, grafika, kipova i sl.) završe u galerijama ili muzejima.
Priznajmo, ipak, da unatoč umjetničkoj ravnopravnosti s drugim likovnim formama koju je strip s vremenom dosegao još uvijek ima stigmu infantilne strasti ili manje vrijednog kolekcionarskog napora.
Ali tržište, tržište stripa napose, taj bešćutni sudac jednostavno je pretvorio stare stripove, rijetkih ili kompletnih izdanja, a posebice originalne table s crtežima autora stripa u financijski vrijednu, stabilnu i poželjnu vrijednost ekvivalentnu rijetkim knjigama, slikama, grafikama i kipovima.
Sve navedeno, uz mnoge druge čimbenike od kojih spomenimo samo imanentnu kolekcionarsku kompetitivnost, učinilo je strastvene i uspješne kolekcionare u samozatajne i diskretne sakupljače vrijednih stripova, originalnih tabli i crteža. Većina se nerado hvali ili pokazuje svoje kolekcije, jer time prvenstveno izazivaju zavist, uzimajući u obzir da su cijene starim izdanjima, vrlo često visoke, uvećavaju se, a kolekcionari ne vole propitkivanja o svom „bogatstvu“. Naravno, ima i iznimaka, onih koji se baš hvale, urbi et orbi, kako su uspješno skupili i imaju svoju vlastitu posebnu kolekciju.
Na žalost, kolekcionari rijetko imaju jednako pažljivog i strastvenog nasljednika. Mnoge kolekcije nestaju poslije smrti vlasnika. Šteta, trebalo bi ih očuvati za buduće naraštaje koji će sve teže dolaziti do te rasute baštine.
Čitajte nas i dalje,
Mladen Novaković
TIHO PUTOVANJE: Minhenski dnevnik
Autor: Nedeljko Dragić
CLARKE & KUBRICK: Gospodar svijeta, 2. dio
Autor: Alfonso Font
ZLATNI IDOL
Autor: Jordi Bernet
ROMEO BROWN: Smotana balerina
Scenarij: Peter O’Donnel · Crtež :Jim Holdaway
TATICA: Obiteljske tajne
Autor: Nob
JACK JACKSON I BIMBO BAMBUS: Nepobjedivi neprijatelj
Autor: Walter Neugebauer
PEANUTS
Autor: Charles Schulz
Čitajte nas, pišite nam, posjetite na www.stripforum.hr i Facebooku.